Roeierspols – Fysiotherapie en Manuele Therapie Maarssen – Maarssen
Julianaweg 21 3603AP Maarssen Tel:0346-580000 Fax:0346-580896 info@fysiotherapie-maarssen.nl

Fysiotherapie en Manuele Therapie Maarssen

Header afbeelding

Roeierspols

Intersection syndrome / oarsman’s wrist

Foto Intersection syndrome / oarsman's wrist

De roeierspols is een pijnlijke ontsteking in de onderarm die veroorzaakt wordt door de wrijving die ontstaat op de plek waar vier onderarmspieren elkaar kruisen. De klachten worden veel gezien bij roeiers. Ook mensen die frequent en met veel kracht de pols buigen en strekken, lopen een verhoogd risico.

Het klachtenbeeld van de roeierspols heeft erg veel weg van de ziekte van De Quervain. Beide aandoeningen liggen wat betreft de pijnlocatie vlak bij elkaar en zijn niet gemakkelijk van elkaar te onderscheiden.

Beschrijving van de aandoening

Ongeveer vier tot zes centimeter boven het polsgewricht richting de elleboog kruisen twee strekspieren van de pols met twee strekspieren van de duim. De pezen van deze spieren liggen hier vlak over elkaar heen. Om elke pees heen zit een soort van glibberig omhulsel dat er voor zorgt dat de pezen gemakkelijk over elkaar heen glijden. Bij de roeierspols is vermoedelijk dit omhulsel – ook wel de ‘peesschede’ genoemd – ontstoken.

De spieren die elkaar kruisen zijn de extensor carpi radialis longus, de extensor carpi radialis brevis, de extensor pollicis brevis en de abductor pollicis longus (zie afbeelding).

Oorzaak en ontstaanswijze

Het veelvuldig krachtig strekken en buigen van de pols wordt als een van de oorzaken gezien. Hierdoor hebben mensen die roeien, gewichtheffen, turnen of een racketsport beoefenen een verhoogde kans op het ontwikkelen van een roeierspols.

Klachten en verschijnselen

• Pijn aan de bovenzijde van de pols of onderarm, enkele centimeters boven het polsgewricht aan de duimzijde.
  • De pijn kan bij verschillende bewegingen van de pols en hand gevoeld worden. Bijvoorbeeld bij het buigen, strekken en het vastgrijpen van voorwerpen.
  • Soms is er een lichte zwelling of verdikking aan de bovenzijde van de onderarm.
  • Tijdens het strekken en buigen van de pols kan er een krakend of knisperend gevoel ter hoogte van de kruising van de pezen aanwezig zijn.
  • Behandeling

Het achterhalen van de oorzaak en het voorkomen van overbelasting zijn de eerste stappen die genomen dienen te worden. Relatieve rust zal de klachten in de meeste gevallen verhelpen. Indien de klachten niet over gaan zijn er een aantal mogelijkheden:

• Immobilisatie van de pols en duim met een spalk of gips.
  • Corticosteroïden injectie in de peesschede.
  • In uitzonderlijke gevallen kan het ontstekingsweefsel operatief verwijderd worden. Dit is zelden nodig.