Epifysiolysis capitis femoris – Fysiotherapie en Manuele Therapie Maarssen – Maarssen
Julianaweg 21 3603AP Maarssen Tel:0346-580000 Fax:0346-580896 info@fysiotherapie-maarssen.nl

Fysiotherapie en Manuele Therapie Maarssen

Header afbeelding

Epifysiolysis capitis femoris

Afgegleden heupkop / epifysiolyse

Foto Afgegleden heupkop / epifysiolyse

Epifysiolysis capitis femoris is een heupprobleem dat ontstaat als de heupkop van het dijbeen afglijdt. De aandoening komt het vaakst voor bij kinderen van 10 tot 15 jaar oud. Het kan ontstaan in één been, maar ook beide benen kunnen aangedaan zijn. De aandoening is zeldzaam en wordt daardoor vaak gemist.

De afwijking wordt vaker gezien bij kinderen met een fors overgewicht. Echter blijken ook zeer lange, magere kinderen tot de risicogroep te behoren. Deze aandoening wordt vaker bij jongens dan bij meisjes gezien.

Beschrijving van de aandoening

Epifysiolysis capitis femoris treedt meestal op in een periode van snelle groei, kort na het begin van de puberteit. Om onduidelijke redenen treedt er een verzwakking op van de groeischijf die zich onder de heupkop bevindt. Hierdoor verschuift het dijbeen naar boven en naar voren ten opzichte van de heupkop. Dit kan acuut of geleidelijk ontstaan. Wanneer een kind is uitgegroeid is de groeischijf verbeend en is afglijden van de heupkop dus niet meer mogelijk.

Oorzaak en ontstaanswijze

De acute vorm ontstaat meestal als gevolg van een ongeluk of val en is zeer pijnlijk. Bij de chronische variant zijn de klachten wat milder en ontwikkelen de klachten zich geleidelijk. Hierdoor worden de klachten regelmatig ten onrechte geïnterpreteerd als het gevolg van een chronische sportblessure.

Klachten en verschijnselen

De patiënt loopt meestal mank en er is sprake van soms moeilijk te lokaliseren pijn in de heup, lies, bovenbeen of knie. In sommige ernstige gevallen is het kind niet meer in staat om op het aangedane been te steunen. Er is een beenlengteverschil waarbij het aangedane been iets korter is dan het andere. De voet wijst vaak iets meer naar buiten omdat de heup naar buiten staat gedraaid.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld aan de hand van het verhaal dat de patiënt vertelt en het lichamelijk onderzoek waarbij de beweeglijkheid van de heup verminderd en pijnlijk is. Om meer zekerheid te krijgen over de diagnose worden röntgenfoto’s genomen waarop de afgegleden heupkop te zien is.

Behandeling

Wanneer de heupkop ernstig is afgegleden kan dit leiden tot vervroegde slijtage (artrose) van het gewricht door de veranderde stand en belasting van de heup. Een operatie is dus onvermijdelijk. Hierbij wordt de heupkop operatief aan het dijbeen gefixeerd met schroeven, om verder afglijden van de heupkop te voorkomen tot de groeischijf volledig vastgegroeid en verbeend is. Over het algemeen heeft dit geen gevolgen voor de functie van de heup op de lange termijn.